reklama

Európska únia alebo Oportunisti všetkých krajín - spojte sa!

Keď som sa naučil čítať, všimol som si, že v každom vydaní novín Pravda, ktoré rodičia odoberali, bol podnadpis Proletári všetkých krajín, spojte sa!. Ohromne ma zaujalo slovo proletári, evokovalo vo mne pocit, že sa jedná

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

o pilotov, síce ma miatla predpona "pro", ale druhá časť znela jednoznačne "letári". K úplnému vysvetleniu mi pomohla bratská čeština, s ktorou sme v tom čase boli vžitý. Pro znamená pre, to jest proletár je ten, kto rád lieta. Jednako však sa mi to slovo nezdalo veľmi prirodzené.

V tom istom čase som sa čudoval častému nápisu pri ceste "So Sovietskym Zväzom na večné časy", rodičia mi nevedeli vysvetliť slovo "večné", no lahodilo mi, mal som pocit bezpečia, akého si stabilného útočiska. A poviem Vám, niet nad pocit stability a istoty, tobôž nie v detstve.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď človek dospeje, zistí, že stabilita je ilúzia, kompenzuje ju akousi relatívnou stabilitou, ktorú vytvára okolo svojich rodín, aby jeho najbližší a najmä tí najmladší členovia ju cítili ako sa len dá. 

Nedávno som si uvedomil, že heslá nezmizli, ostali. Sú viditeľné akosi inak, nie sú automaticky napísané v podnadpisoch novín, na budovách, či pri cestách. Ostali v ústach politikov, v médiách, v práci.

Tento týždeň odhlasovali kvóty, čo ma na tom najviac zarazilo, bolo správanie Poľska, krajina, ktorá do poslednej chvíle deklarovala nesúhlas, hlasovala za. Premiérka Ewa Kopacz sa pár dní pred hlasovaním vyjadrila dosť jednoznačne o tom, že kvóty poľská spoločnosť považuje za nezmysel. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako je to možné, pýtam sa sám seba? Občania v Poľsku sú jednoznačne proti, politici koaliční, opoziční, tiež. Neskôr sa dozvedám, že stačil jeden telefonát od Merkelovej a obrat bol na svete.

Tak ma napadlo, čo muselo byť jeho obsahom, keď vláda de facto išla vo svojom hlasovaní proti vlastnému ľudu a politickému presvedčeniu. Vysvetľuje to až ďalšia informácia, že premiérka Poľska si je vedomá neúspechu svojej strany vo voľbách. Neúspech predsa normálne znamená koniec. 

Lenže pozor, nie v Európskej Únii, politický neúspech vo vlastnej krajine je vstupenkou do sveta neobmedzených možností v štruktúrach EU. Koľko všakovakých flekov dokážu poskytnúť za malú službičku servility voči nim. Vo svojej krajine nie príliš obľúbený portugalský premiér Barosso nedotiahol doma ani jedno volebné obdobie, no dotiahol to až na čelo EU, stačilo, že sa dostatočne angažoval po boku západu vo vojne v Iraku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže Ewa Kopacz ako ďalšie meno v popredných nevolených štruktúrach EU? Alebo len dodatočne zaplatila daň za svojho straníckeho kolegu, teraz európskeho prezidenta Donalda Tuska? 

A tak ten nadpis z detstva vlastne ani nezmizol, vymenilo sa len jedno slovo, proletár bol nahradený oportunistom a už sa nepíše do každého vydania novín. Už netreba, dostalo sa politikom, ktorí chcú urobiť dieru do EU, dostatočne do krvi.

Čo sa však zmenilo je to, že my ľudia už necítime takmer žiadnu istotu, cítime len strach, že ju nebudeme vedieť poskytnúť ani našim deťom.

 A to všetko len preto, že zopár ľudí chce mať kariéru. Pristúpia na čokoľvek, aby vyťažili pre seba o svoje bezprostredné okolie maximum. Nič iné v tom nie je, tých zopár podružných hesiel o humanite a ľudskosti je podobných ďalšiemu známemu heslu z detstva "Svetu mier". Lenže to heslo malo aj druhú časť, skrytú a drsnú - "a tanky do Afganistanu!"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Oportunisti všetkých krajín, spojte sa!"

Martin Čiljak

Martin Čiljak

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Laudo, laudare - co s tim ve sroubarne?!" Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu