Možnosti uplatnenia priamej demokracie v obci

Autor: Martin Čiljak | 4.4.2012 o 9:53 | (upravené 4.4.2012 o 12:03) Karma článku: 7,76 | Prečítané:  335x

Už niekoľko rokov máme na Slovensku demokratický systém a s ním aj možnosť každého občana vyjadriť svoj názor vo voľbách, či už obecných, na úrovni vyšších územných celkov alebo štátu. Bežné volebné obdobia trvajú 4 roky a najdôležitejšie z pohľadu občana sú veľké voľby. Obdobie medzi voľbami je u nás, ale aj celkovo aj v iných v krajinách východnej Európy spojené s pasitivou občanov. Pritom slovenské zákony umožňujú občanovi aktívne sa zúčastňovať na chode obce aj počas volebného obdobia, takzvanými nástrojmi priamej demokracie. V našej legislatíve sú na úrovni obce definované dva z nich - je to verejné zhromaždenie občanov a referendum.

Verejné zhromaždenie je zhromaždenie občanov zvolané obecným zastupiteľstvom, kde sa občania vyjadrujú k dôležitým obecným záležitostiam, prípadne môžu hlasovaním vyjadriť svoj názor na danú problematiku. Výsledkom hlasovania je akási forma poradného hlasu, ktorý by poslanci obecného zastupiteľstva mali brať na zreteľ a podľa toho rozhodnúť v uzneseniach. Záväznosť výsledku hlasovania občanov na verejnom zhromaždení je diskutabilná, naše zákony inštitút verejného zhromaždenia dostatočne neupresňujú a sú protichodné aj právne výklady, jedny tvrdia, že rozhodnutia sú záväzné, iný to spochybňujú.

Referendum je druhý spôsob, akým občania môžu vyjadriť svoj názor s tým rozdielom, že je jednoznačnejšie upravené. Ak je účasť voličov nad 50 percent, je výsledok referenda pre poslancov obecného zastupiteľstva záväzný na 3 roky. V prípade menšej účasti referendum môže byť akýmsi poradným hlasom poslancov pri hlasovaní.

Existujú krajiny, ako napríklad Belgicko alebo Švajčiarsko, kde systém priameho zapojenia občanov do rozhodovania je nepomerne vyšší. Neexistujú limity na účasť, proste rozhodne ten, kto sa zúčastní. Neúčasť je považovaná za nezáujem občana sa k danej veci vyjadriť. Takto si krajina buduje uvedomelých občanov, ktorí dianie v obci, či v krajine aktívne ovplyvňujú a nezápasia s myšlienkou, že sa idú vyjadriť zbytočne, lebo hlasovanie bude kvôli malej účasti neplatné.

Prečo je zapojenie občanov o spolurozhodovanie tak dôležité? Priamymi rozhodnutiami sa napríklad znižuje priestor na možnú korupciu a tým sa zefektívňuje aj hospodárenie so spoločným majetkom. Neúčasť občanov na referendách je voda na mlyn oligarchii, ktorá si nezriedka cez volených zástupcov presadzuje svoje záujmy lobingom. Príkladom sú rôzne výstavby hotelov na chránených územiach, skládok odpadu či ťažba nerastných surovín v okolí obcí.

Povedzme si na rovinu - v slovenskej legislatíve majú prostriedky priamej demokracie okrajové, nie veľmi významné miesto. Limity, ktoré naši zákonodárci v parlamente položili, sú v našej realite prakticky nedosiahnuteľné. Okrajovo u nás existujú občianske hnutia, napríklad „Iniciatíva za spravodlivé referendum“, ktoré bojujú za zníženie prípadne zrušenie limitov na platnosť referenda, tak ako je to vo Švajčiarsku, kde výsledkom priamej demokracie je aj to, že miera vnímania korupcie občanmi patrí medzi najnižšie v Európe.

Niektoré obce na Slovensku, sa snažia deficit priamej demokracie riešiť vlastnou úpravou pravidiel pre verejné zhromaždenie v štatúte obce. Napríklad v štatúte mesta Revúca je uvedené, že zastupiteľstvo uznesením môže preniesť rozhodovanie o dôležitej veci na obyvateľov prostredníctvom verejného zhromaždenia, ktoré zvolá vždy keď o to požiada ¼ poslancov obecného zastupiteľstva alebo občania petíciou s najmenej 20% podpisov.

Nevyužívanie mechanizmov priamej demokracie ako aj vyzývanie k neúčasti na nej vedie k pasivite občanov k verejným záležitostiam. Podľa českého politológa Oscara Krejčího, to podporuje oligarchický ideál demokracie, kde bežný občan stráca kontakt s rozhodovaním, stáva sa osamoteným, zaoberajúcim sa prakticky len zabezpečeniu základných životných potrieb do takej miery, že na kultúrne a politické potreby mu nezostáva čas ani psychická vôla, stáva sa z neho „bezmocný nespokojný občan“.


Čo môžme na posilnenie priamej demokracie urobiť v našej obci? Súčasný stav zapojenia občanov do miestnej samosprávy v Jakubove je neuspokojivý. Svedčí o tom nízka, ba niekedy nulová účasť občanov na zasadnutiach obecného zastupiteľstva. Hlavnou príčinou je zrejme pocit nemožnosti priamo zasiahnuť do rozhodnutí vedenia obce.

Kedže referendum je z organizačného pohľadu náročnejšie, riešením tohto stavu by mohlo byť posilnenie a využitie inštitútu verejných zhromaždení, kde by bolo občanom umožnené nielen diskutovať ale aj hlasovať o obecných záležitostiach, napr. po vzoru Revúcej. Je ťažké zaviesť takýto mechanizmus zo dňa na deň, občania si sprvu budú musieť zvykať verejne prezentovať svoj názor a trochu aj porozumieť obecnej problematike. Spočiatku by takéto hlasovania mohli slúžiť ako poradný hlas pre poslancov a po istom čase by čiastočne nahradili rozhodovania obecného zastupiteľstva hlavne v oblasti dlhodobých stratégií rozvoja obce. Vďaka tomu by občania nadobudli vedomie, že žijú v obci, ktorú aktívne menia, že za to, ako obec vyzerá sú zodpovední i oni a že nestačí alibisticky okomentovať každú zmenu z tepla svojich domovov.


(Článok bol uverejnený v štvrťročníku "Jakubovské zvesti I/2012")

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Bankrot ľudom nevezme bývanie

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať, vysvetľuje ministerka spravodlivosti.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

KOMENTÁRE

Ficov statusový symbol, amnestie a El sexico (Schutzov týždeň)

Fico je absolútne raritný otvorenosťou a vytrvalosťou, s akou vozí štátnu radkyňu.


Už ste čítali?